ערר על החלטת הביטוח הלאומי בעניין תאונות עבודה – תאונת עבודה

0
672
קרדיט: Depositphotos

הביטוח הלאומי מעניק הכרה באחוזי נכות כדרך החלטות הוועדות הרפואיות שלו. מדובר בגוף המוסמך לקבוע אם לעובד שקיבל הכרה בתביעת תאונת עבודה בביטוח לאומי או במחלת מקצוע ישנה נכות בעקבות הפגיעה ולאמוד את דרגתה. בוועדה זו יש רופא או שניים המתמחים בתחומי הרפואה הרלוונטיים לפגיעה המדווחת, הנקראים פוסקים רפואיים. בוועדה נוכח גם מזכיר הישיבה, אשר אחראי לרשום את דברי העובד והוועדה ולדאוג על שמירת זכויותיו. לא משנה מה הוועדה החליטה, ניתן להגיש על כך ערר בפני הוועדה הרפואית לעררים מטעם המוסד לביטוח לאומי.

תפקידה של הוועדה הרפואית

המוסד לביטוח לאומי הוא גוף רשמי של המדינה ומטרתו היא לסייע במטרות הקשורות לביטחון סוציאלי עבור אזרחי המדינה. על פי חוק, כל אזרח שמגיע לגיל 18, למעט אוכלוסיות מסוימות ובנסיבות מסוימות, מתבקש לשלם דמי ביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי יכול להתפקד לטובת האזרח ולסייע לו בעת מקרה כדרך מתן גמלאות, אחוזי נכות, קצבאות, סיוע מכל מיני סוגים וכן הלאה. הוועדה הרפואית, היא זאת, כאמור, אשר אחראית על הכרה באחוזי נכות אשר לפיהן ייקבעו גמלות ופיצויים.

מסיבה זו חשוב להציג את הטיעונים באופן היעיל והמדויק ביותר בפני הוועדה על מנת לתת לה את כל החומרים הדרושים לה, כדי להגיע להחלטה ביתר קלות ויעילות בעניין נתון. ייעוצו של עורך דין המתמחה בנושא זה יכולה לסייע בכך.

מי יכול להגיש ערר על החלטות הוועדה של המוסד לביטוח לאומי?

עצם שאילת השאלה כבר יכולה להוות סיבה מספקת להתייעצות עם עורך דין ביטוח לאומי אשר מתמחה בנושא וועדות רפואיות. שני צדדים יכולים להגיש את הערר באשר לתביעת עבודה בביטוח לאומי: העובד והמוסד לביטוח לאומי. באם המוסד לביטוח לאומי החליט להגיש את הערר, עותק מכך יישלח לעובד.

בעבור מה ניתן להגיש ערר?

עובד יכול להגיש ערר לגבי אחוז נכות רפואית באם הוא חושב כי האחוז נמוך מדי, או על מועד תחילת הנכות באם הוא חושב שזה לא בדיוק המועד הנכון, או על החלטת הוועדה אשר הכירה בנכות זמנית.

המוסד לביטוח לאומי, עשוי להגיש ערר במקרים בהם רופא הביטוח הלאומי חושב שההחלטה שהתקבלה איננה תקינה, כמו:

  1. הוועדה קבעה דרכת נכות שלא על פי הסעיפים המצויים ברשימת המבחנים
  2. הוועדה התייחסה לליקויים רפואיים אשר אינם קשורים לתאונת העבודה
  3. ממצאי הוועדה מצדיקים דרגת נכות גבוהה או נמוכה מזו שנקבעה בידי הוועדה הרפואית
    1. במקרה זה, הערר עשוי להיות לטובת העובד

 

כיצד יש להגיש ערר על החלטות הוועדה?

את הערר יש להגיש:

  1. בכתב
  2. בצירוף נימוקים
    1. אחרת יישלח מכתב עם מועד אחרון להגשתם
    2. אך אין זה אומר שערר ללא נימוקים יידחה על הסף
  3. לסניף המוסד הקרוב למגורי העובד

עד איזה מועד ניתן להגיש את הערר?

ניתן להגיש את הערר:

  1. עד 30 יום ממועד קבלת ההודעה על החלטת הוועדה הרפואית
  2. ניתן להגיש את הנימוקים לערר בנפרד
    1. תוך 60 יום ממועד קבלתה של ההחלטה

יש שיגידו כי המוסד לביטוח לאומי נוהג שלא לדחות עררים אשר הוגשו תוך 90 ימים ממועד קבלת ההודעה אך ימליצו שלא לסמוך על כך וכן להשתדל להגיש במועד.

מתי יתרחש הדיון בערר?

הוועדה הרפואית לעררים יכולה להתכנס לטובת דיון בערר בטווח של 60 עד 90 ימים מיום הגשתו

האם על העובד לנכוח במהלך הדיון אל מול ועדת העררים?

על העובד להגיע ולהיות נוכח בפני הוועדה לעררים במועד הראוי. ישנן וועדות לעררים המתקיימות בסניפים מסוימים, ולא באחרים, כך שיכול להיות שהעובד יקבל זימון לוועדה בעיר אחרת שאינה זו שהוא מתגורר בה.

באם עובד לא מעוניין להופיע בפני הוועדה, עליו לבקש זאת כדרך שיגור בקשה בכתב לסניף המטפל בערר או כדרך פנייה טלפונית למוקד המוסד לביטוח לאומי.

עובד אשר מבקש לקבוע מועד לדיון חדש מאשר זה שנקבע יודיע על כך בהתאם לביטוח לאומי על מנת לקבל את מבוקשו. בהינתן אי הגעה למועד החדש יכול להיות שיהיה קנס או סנקציה אחרת. ניתן להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי על מנת להבין את אופי המקרה.

מסיבות אלו ואחרות מומלץ להופיע בפני הוועדה לעררים, ואם אפשר להגיע בייצוג עורך דין ביטוח לאומי המתמחה בתחום על מנת להציג את התיק נאמנה אל מול וועדת הערר. העובד רשאי להגיש בקשה עבור קבלת החזר הוצאות הקשורות להתייצבות בפני הוועדה בתחומי לינה, תחבורה, כלכלה ועבודה.

איך מתרחש הדיון בערר?

  1. הצדדים נכנסים לוועדה
  2. מזכיר הוועדה מציג את חברי הוועדה בשם ובתואר
    1. חברי הוועדה עונדים תגי זיהוי
  3. על הצד שהגיש את הערר לפרט את טיעוני הערר
  4. במקרים מסוימים יכול להיות שהעובד יקבל הזמנה לעבור בדיקה גופנית בהתאם לבקשת הרופא היושב בוועדה
    1. באם לא כך הדבר יכול להיות שהוועדה תתבסס על המסמכים הרפואיים בתיק

מהי סמכותה של וועדת העררים במסגרת הדיון?

ביכולתה של הוועדה לקבל החלטה לאישור או שינוי אחוזי הנכות שנקבעו בידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. הוועדה בוחנת מחדש את מצב העובד ויש לה אפשרות להפחית את אחוזי הנכות גם אם מדובר בערר שהעובד הגיש. במקרה שכזה הוועדה תעצור את הדיון והדבר יצוין בפרוטוקול. לעובד, אם הוא נוכח בדיון, אפשרות להודיע שהוא מסכים למשוך את הערר כך שאחוזי הנכות הקודמים נשארים על כנם.  אם איננו נוכח בדיון, יישלח לעובד מכתב על עצירתו של הדיון עקב האפשרות להפחתה שכזו ועל אפשרותו למשוך את הערר.

באם העובד מעוניין, עליו לשלוח מכתב המודיע על משיכת הערר.

הגשת עררים נוספים

באופן מעניין, יש אפשרות להגיש ערר גם על החלטת וועדת העררים, הן מטעם העובד והן מטעם המוסד לביטוח לאומי. את הערר מגישים לבית הדין האזורי לעבודה תוך 60 ימים מיום קבלת ההחלטה בכתב. הערר נוגע לשאלות משפטיות לא לסוגיות רפואיות. ואם רוצים, ניתן להגיש ערער על פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה בפני בית הדין הארצי לעבודה.

האם יש סיבה להתייעץ בעורך דין לתביעות ביטוח לאומי טרם הגשת תביעה?

יש לא מעט סוגי תביעות שניתן להגיש, בין אם מדובר בתביעות לאחר פגיעה ו/או תאונה, או אלו הקשורות למחלה, וכן הלאה. יש תביעות שמערבות הגשת מסמכים, ויש שדורשות זמן והליכים אל מול גופי מדינה שונים. עורך דין ביטוח לאומי יכול לסייע להתנהל באופן מיטבי מול המוסד. היעזרות בו יכולה לסייע בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי ולנסח תביעה הרלוונטית למטרת התביעה, החוק והפסיקה.

מעבר לכך, זה עשוי להיות מאוד נחמד וחביב להרגיש שיש בעל מקצוע בקיא ומומחה בתחומו אשר נמצא בצד העובד, ומסייע לו בכל שלב ושעל בדרך להתנהל באופן יעיל ומקצועי יותר אל מול הגופים השונים.

למידע נוסף על נושא זה וקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר עם משרדנו, אשר מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן