המוכר, העדכני והמהפכני: שלושה מסמכים חשובים לגיל השלישי

0
1107
המוכר, העדכני והמהפכני: שלושה מסמכים חשובים לגיל השלישי

להגיע לגיל פרישה ולצאת לפנסיה, סוף סוף זמן למנוחה, לתחביבים ולרגעי איכות משפחתיים. על מנת שיהיה ניתן להנות מכל אלה בצורה מיטבית חשוב שנדאג לחתום על שלושה מסמכים אשר יגנו על רצונותיכם בכל תרחיש, והם צוואה, הסכם ממון וייפוי כוח מתמשך. הנכם בני הגיל השלישי או מעוניינים לדאוג לעתידכם מבעוד מועד, זה המדריך עבורכם.

מאת:

עורך דין לענייני ירושה גל חסון ראש מחלקת ירושה ועיזבון במשרד חסון פרץ  – עורכי דין

 

המוכר – צוואה

היא נחשבת לאחד המסמכים החשובים ביותר עליהם נחתום במעלך חיינו, ולאור חשיבותה הרבה צוואה היא גם הנפוצה המוכרת ביותר מבין שלושת המסמכים אותם סוקר מדריך. חרף החשיבות הרבה שבעריכת צוואה, גם בימנו ישנם אנשים אשר סבורים כי אפשר לוותר עליה. כתוצאה מכך פעמים רבות, מתגלים סכסוכים קשים בין יורשיהם אותם היה ניתן למנוע באמצעות עריכת צוואה מפורשת, אשר עומדת בכלל התנאים המשפטיים והקריטריונים הרלוונטיים.

האמירה הידועה  "אצלנו במשפחה זה לא יקרה" כבר התבררה לא אחת כטעות אותה ניתן היה למנוע באמצעות עריכת צוואה.

חוק הירושה קובע, כי ישנם 4 סוגי צוואות, ומפרט את ההתניות אשר באפשרות המצווה להורות בצוואתו כך שיהיה ניתן להתאים כל צוואה לרצוניות של המצווה. שימוש נכון בכלים אשר החוק מאפשר יעזור לכל אדם לקבוע בצוואתו מנגנונים שיגנו על רצונותיו ועל רכושו, כך שלאחר לכתו רצונו ישמר וצוואתו תקוים כפי שהתכוון ובמצבים מסוימים מנגנונים אלו ימנעו מצד אשר מעוניין להתנגד לצוואה לחשוב פעמיים טרם יגיש התנגדותו.

חשוב לזכור, לעיתים צוואות שאינן ברורות יהוו פתח להגשת התנגדויות בידי מי שרואים עצמם נפגעים ומקופחים לנוכח  האופן בו בחרתם לחלק את עיזבונם. מכאן שפירוט רצונותיכם בצורה בהירה שהינה משתמעת לשני פנים והקפדה על מילוי התנאים ההכרחיים הקבועים בחוק לעריכת צוואה תקינה הם אלו אשר יביאו לקיומה של הצוואה כלשונה וככתבה.

העדכני – הסכם ממון

לא כולם יודעים, אך הסכם ממון נכון שיעשה בין כל בני זוג החוסים תחת אחד ממוסדות הזוגיות המוכרים בדין, וזאת על מנת להבטיח ולהסדיר את אופן חלוקת הרכוש בניהם במקרה של פרידה.

הסכם ממון יהיה הכרחי אף יותר במקרים בהם מדובר בזוגיות שניה  "פרק ב'", וזאת ממגוון סיבות:

לרוב במצבים של זוגיות פרק ב' מגיעים בגילאים מתקדמים, כאשר לכל אחד מבני הזוג יש ילדים מנישואיו הקודמים. וכאן החשיבות בהסדרת הממון נובעת, בין היתר, מהרצון לשמור על הנכסים שלימים ייתכן וכל אחד מבני הזוג יבקש וירצה להוריש לילדיו הביולוגים.

לא זאת אף זאת, לרוב בזוגיות שניה, בני הזוג יכנסו למערכת היחסים החדשה כשבבעלותם נכסים ממון ורכוש שאלה צברו במהלך השנים. במצב מסוג זה וכדי שבני הזוג יוכלו להגן על רכושם בהתאם לרצונותיהם ולא להפכו לנחלת בן הזוג החדש יהיה נכון לערוך הסכם ממון באמצעות עורך דין דיני משפחה אשר יעזור להסדיר סוגיות אלה.

בשל הרגישות הנלווית לעריכת הסכם ממון, ישנם מצבים בהם בני זוג אשר מעוניינים בעריכתו ימנעו מלערוך הסכם ממון וזאת לאור אי נעימות מן הצד השני. יש לזכור כי חרף העובדה שייתכן ותוצר אי נעימות רגעית, עריכת הסכם ממון יכולה למנוע מצבים סבוכים ומורכבים עשרות מונים בהמשך הדרך.

עריכת הסכם ממון תביא במרבית המקרים ל"ניקוי שולחן" – ולמעשה לאחר עריכתו כל אחד מבני הזוג ידע ויכיר את השלכות מערכת היחסים על רכושו ועל שגרת חייו ובכך ימנעו בני הזוג ממתחים מיותרים. עורך דין דיני משפחה אשר בקיא בעריכת הסכם ממון יתרום לא רק בידע משפטי ובניסוחו של ההסכם, הוא גם ידע גם להעלים את אותה תחושת אי נעימות ויסביר בצורה רגישה את החשיבות הרבה הכרוכה בעריכת הסכם ממון, ושני הצדדים יצאו בתחושה טובה ונינוחה וימשיכו לנהל את חייהם המשותפים בהרמוניה.

יש לזכור הסכם ממון מסדיר לרוב את חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה. כך שבמקרה של פטירת אחד מבני הזוג, דיני הירושה גוברים.

מכאן שבמקרה בו אחד מבני הזוג הלך לעולמו, הצוואה אותה יותיר אחריו תגבר על הקבוע בהסכם הממון, וכל רכושו יועבר ליורשיו ע"פ הקבוע צוואתו. כאשר סתירות שיתעוררו בין האמור בהסכם הממון לקבוע בצוואה עשויות להוות פתח להתנגדויות. הפתרון לכך טמון באחידות ועקביות בין האמור בצוואותיכם לבין האמור בהסכמי הממון שתערכו וזוהי דרך נוספת שתגשים את מימוש רצונותיכם ותחסוך סכסוכים מיותרים.

המהפכני – ייפוי כוח מתמשך

לאור התיקון בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ותקנות שהותקנו מכוח תיקון זה, נקבעו מנגנונים חדשים אשר מאפשרים לכל אזרח ישראלי כשיר שמלאו לו 18 שנים, לערוך מסמך שיקבע מי יטפל בענייניו כאשר לא יהיה עוד ביכולתו לעשות זאת בעצמו ויהפוך בלתי כשיר לקבל החלטות בעצמו עקב מחלה, גיל מבוגר, מצב נפשי או מצב סיעודי.

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך החדש ומהפכני אשר נוצר באמצעות תיקונים אלה וחתימה עליו בהיותכם כשירים תייתר את הצורך בהליך האפוטרופסות המוכר הישן וסבוך הבירוקרטיה.

מעבר לעובדה, כי ייפוי כוח המתמשך, מאפשר כאמור לאדם לקבוע בעצמו את זהותם של אלה שיטפלו בו (בשונה מהליך האפוטרופסות שם הדבר נתון להחלטת שופט שכן זה מתנהל בפני בית המשפט ועשוי לעיתים לארוך זמן רב), ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שניתן לערוך מבעוד מועד ובמהירות, ולמעשה מהווה הקדמת תרופה למכה שכן קיומו נותן "תעודת ביטוח" להבטחת עתידכם.

עריכת ייפוי כוח מתמשך תמנע בירוקרטיה סבוכה ותעזור לאדם שימונה לטפל בכם בכך שתחסוך ממנו זמן יקר וניהול הליכים מורכבים ומיותרים,.

גם כאן חשוב לזכור, כי במקרים רבים נדרשו קרובי משפחה לנקוט בהליכי אפוטרופסות דחופים במקביל לקיומו של הליך רפואי קשה ממילא וממש רגע לפני כניסה  לניתוח עת התעורר הצורך בהסכמתו של המטופל לביצוע ההליך הרפואי והמטפל לא היה בעל יכולת לתתה.

ייפוי כוח מתמשך הוא סוג של "צוואה בחיים" ויבטיח, לאדם אשר שאיבד את כשירותו שהמשך חייו ייעשה על פי רצונותיו וצו מצפונו. בייפוי הכוח המתמשך ניתן לכלול הוראות הקשורות למגוון תחומים – פיננסיים, רפואיים, ואישיים. מעבר לאפשרות לקביעת זהות האדם ניתן לקבוע איזה פעולות יהיה ניתן לבצע בחשבון הבנק שלכם, ניתן להחליט האם להעבירכם לדיור מוגן, האם להעניק לכם טיפול רפואי במוסד רפואי או שמה לטפל בכם בביתכם וכלה בהחלטות שבשגרה כגון החלטות בדבר סכום הכספי שיינתן בשמכם כמתנה באירוע משפחתי, הענקת תרומות וכו'.

שימו לב כי לא כל עורך דין רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך שכן החוק קובע כי עורך דין הרשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך הוא אך ורק מי אשר הוסמך מטעם משרד המשפטים, האפוטרופוס הכללי ולשכת עורכי הדין, וזאת לאחר שעבר הכשרה ייעודית לעריכתו.

לא סתם מכונה הגיל השלישי – גיל הזהב. זו התקופה היפה והטובה ביותר להישען לאחור ולהנות מפירות עמלכם אותם צברתם לאורך השנים. ולכן, מומלץ להגיע לתקופה זאת מוכנים, כאשר בידכם כלל המסמכים המשפטיים הרלוונטיים אשר יאפשרו לכם להנות מהמשך השנים היפות לחייכם בשקט נפשי ובתחושת ביטחון.

הכותב עורך דין גל חסון שותף מנהל במשרד חסון פרץ עורכי דין, ומראשוני עו"ד בישראל שהוסמכו ע"י משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך ועומד בראש מחלקת ירושה ועיזבון במשרד.

 

יובהר, כי אין במידע שנימסר במדריך/כתבה/ מאמר המפורסם באמצעות חסון פרץ – עורכי דין, אשר ניתן כשירות וולונטרי לציבור, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד בעל מומחיות, ניסיון ו/או ידע בתחום המשפטי הרלוונטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר כי כל פעולה שתעשה על פי המידע הנאמר ו/או המוצג הינה על אחריות הגולש/המשתמש באתר בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הגולש/המשתמש  וחסון פרץ עורכי דין ו/או עו"ד גל חסון ו/או מי מטעמו בין במישרין ובין בעקיפין וחסון פרץ עורכי דין ו/או מי מטעמו, אינם אחראים בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המוצג ו/או הנאמר באתר.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן