איך בוחנים הערכה תפקודית ומה זה ADL?

0
715
איך בוחנים הערכה תפקודית ומה זה ADL?
קרדיט pixabay

אחת ההגדרות שמלמדות שאדם נמצא במצב סיעודי, זו חוסר יכולת לתפקד באופן יומיומי בצורה סדירה, באופן עצמאי. כלומר, בשביל להבדיל בין אדם במצב רגיל לבין אדם שנמצא במצב סיעודי, יש לבחון עד כמה הוא מסוגל לבצע פעולות יומיומיות באופן עצמאי ללא תלות בזולת.

זו בדיוק המטרה של הערכה תפקודית. כאשר קיים חשש שאדם נמצא במצב סיעודי או כאשר אדם במצב זה מגיש תביעה לביטוח לאומי או לחברת הביטוח שלו במטרה לקבל את הזכויות המגיעות לו, אז הוא נבחן בשורה של מבחנים אשר מטרתם לבחון את היכולת שלו לתפקד באופן עצמאי. במידה והוא לא מצליח, אז אכן הוא זכאי לקבל את הזכויות שלו, למשל, תמיכה כלכלית בהעסקת מטפל סיעודי שילווה אותו.

הערכה תפקודית נמדדת על פי שורה של מבחנים, אשר בוחנים עד כמה המטופל עצמאי בפעולות שנחשבות בסיסיות עבור כל אדם אחר. חשוב להדגיש, כמעט כל אדם שנחשב במצב סיעודי חייב לעבור את המבחן הזה. הבוחנים רוצים לראות האם באמת הוא מתקשה בהם או שמא הוא מסוגל לעשות זאת באופן מסוים (או להבדיל, האם הוא מסוגל לעשות אך מסרב במטרה לרמות את המערכת).

איך בוחנים יכולות תפקוד?

הכלי שבוחן יכולת תפקוד הם מבחני ADL. בשביל להבין מה זה ADL, חשוב להבין את המשמעות שיש לפעולות בסיסיות מבחינת כל אחד מאיתנו ובפרט מבחינת אדם שמוגדר כסיעודי.

ביום יום אנחנו מבצעים שורה של פעולות בסיסיות כחלק משגרת החיים שלנו. היכולת שלנו לפעול באופן עצמאי, נמדדת בכך שאנחנו מסוגלים לבצע את כל אחת מהפעולות מבלי לקבל עזרה מאיש. זה מה שמבדיל מבוגרים מילדים ותינוקות, אנשים בריאים מאנשים שאינם ברי תפקוד. ברגע שאדם איננו יכול לבצע פעולות אלו, אזי שהוא איננו עצמאי וחייב לקבל עזרה, אחרת הוא לא יוכל לנהל שגרת חיים סדירה.

ADL הן פעולות יומיומיות בסיסיות אשר נמדדות על ידי ביטוח לאומי וחברות הביטוח בשביל לבחון את מידת העצמאות של המטופל. בין היתר מדובר על פעולות כגון: ניידות, רחצה, יכולת להתלבש ולהתפשט לבד, לקום ולשכב, אוכל ושתייה, שליטה על סוגריים. המטופל צריך לבצע למעלה משלוש פעולות בשביל לא להיות מוגדר סיעודי. אם הוא לא מצליח, אזי שהוא נחשב לחולה סיעודי.

כיצד זה מתבצע בפועל?

בעיקרון בשביל לבחון האם המטופל יכול לבצע למעלה משלוש פעולות בפועל,  נשלחים אליו אנשי מקצוע אשר בוחנים את מצבו, משקיפים אליו ובודקים האם הוא יכול לבצע את הפעולות או שהוא נדרש לעזרה של אדם חיצוני.

חשוב להבהיר, במקרים מסוימים למשל ניידות, המטרה היא לבדוק האם הוא זקוק לעזרה של גורם אחר, בלי קשר לשאלה אם הוא זקוק לעזרה של מקל הליכה או מכשיר שיעזור לו להתנייד באופן עצמאי.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן