מכשיר הפוליגרף בהליך הפלילי

0
1221
קרדיט: freepik

מכשיר הפוליגרף בהליך הפלילי:

מכשיר הפוליגרף ידוע גם כ"גלאי שקר" או "מכונת אמת". באמצעות המכשיר, ניתן לקבל אינדיקציה האם הנבדק דובר אמת או שקר. השימוש במכשיר הפוליגרף נעשה במסגרות שונות, בין היתר במסגרת מבחני קבלה למקומות עבודה הדורשים מידת אמון גבוהה, לצורך גילוי בגידות, בתעשייה הביטחונית ואף בהליכים משפטיים שונים. ברבות השנים, בתי המשפט נדרשו לשאלה האם מכשיר הפוליגרף תקף במסגרת ההליך הפלילי, במסגרת דיון נוסף שהתקיים בבית המשפט העליון במסגרת הליך ד"נ 188/94 מדינת ישראל נ' אבוטבול נפסק כי מכשיר הפוליגרף אינו יכול לשמש כראיה במסגרת ההליך הפלילי, וזאת בשל העובדה כי אמינותו של המכשיר מוטלת בספק רב. יחד עם זאת, כפי שנסביר בהמשך, ממצאי הפוליגרף והשימוש בו עשויים להיות קבילים במסגרת הליכי המעצר, וזאת בין היתר מתוקף סעיף 15(ו) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו-1996 הקובע כי לשם החלטה בבקשה המעצר, בית המשפט רשאי להיזקק לראיות שאינן קבילות במשפט.

הפוליגרף בהליך הפלילי

בשונה מהמשפט האזרחי שבו על הצדדים להוכיח את טענותיהם במאזן הסתברויות של 50%, כשמדובר בהליך הפלילי על המאשימה, קרי המדינה, מוטל הנטל להוכיח מעל לכל ספק שהנאשם ביצע את העבירה. כאמור, מכיוון שתוצאותיו של מכשיר הפוליגרף אינן וודאיות ויתרה מכך, היות וקיימת אפשרות שהנבדק יודע כיצד לרמות את המכשיר, הרי שמכשיר הפוליגרף אינו קביל כראיה במסגרת המשפט הפלילי. יתרה מכך, לצדדים בהליך הפלילי אסור ליידע את בית המשפט אם העומד לדין, הנאשם, סירב לבצע בדיקת פוליגרף במסגרת הליכי החקירה. כאן המקום להדגיש כי בנוגע להליכי חקירה, אין כל מניעה לבצע בדיקת פוליגרף, אולם על היחידה החוקרת לקבל את הסכמתו בכתב של הנחקר. בהקשר זה, חשוב להדגיש את החשיבות של מעורבותו של עורך דין פלילי בחדרה אשר ידע כיצד לייעץ לנחקר ולהזהירו מפני תרגילי חקירה. כך למשל, ייתכן מצב בו חוקרי המשטרה יציעו לחשוד לעבור בדיקת פוליגרף, רק על מנת לבחון את תגובתו ובכך להסיק את מסקנותיהם בנוגע להמשך החקירה.

סירוב לבדיקת פוליגרף

כאמור, בדיקת פוליגרף במסגרת הליכי חקירה הינה קבילה ומעשית. עם זאת, חשוב לדעת כי החשוד אינו חייב להסכים לבדיקת פוליגרף ויתרה מכך, עצם סירובו של החשוד שתיערך בדיקת פוליגרף בעניינו אינו מחזקת כהוא זה את מארג הראיות כנגדו, וזאת בשונה מזכות השתיקה. על כל פנים, ייתכנו מצבים בהם בדיקת הפוליגרף עשויה לסייע לחשוד להיחלץ מהמצב אליו הוא נקלע, על מנת לבחון זאת, קיימת חשיבות מכרעת בבחירת עורך דין מעצרים אשר ידע לייעץ בהתאם לנסיבותיו של המקרה הקונקרטי. בקצרה, נדגיש כי ככל שהחשוד לא ביצע את העבירה, הרי שבדיקת הפוליגרף אכן עשויה לסייע לו להשתחרר ממעצר ולהפחית מעוצמת הראיות כנגדו.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן