נוטריון – כל השירותים הנוטריוניים

0
1302
נוטריון – כל השירותים הנוטריוניים
מקור pixabay

נוטריון היא מילה שנשמעת קצת זרה למרבית האנשים שאינם מגיעים מהתחום המשפטי, אך בסופו של דבר מדובר בעורכי דין שהוסמכו על ידי המדינה לטפל במסמכים משפטיים. ישנם מספר שירותים מוגדרים שנוטריונים רשאים  להעניק במסגרת עבודתם. שירותים אלו הוגדרו בחוק וכל תוספת או גריעה מסמכויותיהם דורשת שינוי בתקנות החוק. פירוט השירותים שנוטריונים נותנים, בהמשך.

תרגום נוטריוני של מסמכים

בכל פעם בה יש צורך לתרגם מסמכים שהם בעלי תוקף משפטי משפה אחת לאחרת – יש צורך בתרגום נוטריוני. מסמכים משפטיים הם מסמכים רשמיים, או כאלו שעשויים לצוץ בבתי המשפט. דוגמה למסמכים אשר נוטריון מתרגום וחותם עליהם : הם תעודות לידה, תעודות פטירה, תעודות נישואין, תעודות המעידות על מקצוע (למשל הסמכה למהנדס חשמל או לרופא), תעודות תואר אקדמאי, פסקי דין, הסכמים וחוזים, צווי ירושה, ייפויי כח וכדומה.

גם אם כל מתרגם שמכיר את השפה יכול לתרגם את המסמכים האלו, רק לנוטריונים יש את הסמכות לתרגם אותם ולתת אישור על נכונות התרגום, אישור שמקנה למסמכים המתורגמים תוקף בבית המשפט או במוסד רשמי הדורש אותם – כמו משרד הפנים או מוסדות אקדמאים.

אימות חתימה על ידי נוטריון

אימות חתימה על ידי נוטריון על מסמכים שונים דוגמת חוזים או ייפויי כח מקנים תוקף משפטי חזק למסמכים. הוונה בתוקף משפטי היא שיהיה קשה מאד לחלוק על חוקיות החתימה בבית המשפט. כאשר נוטריון מאמת חתימה הוא בודק לא רק את זהות החותם אלא גם דברים נוספים: האם החותם רשאי לחתום על המסמך, למשל כאשר מדובר בקטין או אדם החותם בשמו של אחר כגון תאגיד?, האם החתימה נעשתה ללא כפייה ומתוך הסכמה? האם קיימים גורמים שעלולים לפגוע בתוקף חוקיות החתימה, למשל מצב בריאותי או נפשי מעורער של החותם? כיוון שבדיקות אלו הן חלק מתפקידו של הנוטריון, ברגע שניתן אישור לאימות חתימה על ידיו בית המשפט יקשה מאד על ניסיון לערער על תוקף החתימה.

אישור העתק זהה למקור על ידי נוטריון

כשם שישנה בעיה להציג לבית המשפט או לגורמים מוסמכים מסמך שהוא מתורגם ללא אישור נוטריוני שמדובר בתרגום שהוא זהה ונמאן למסמך המקורי, כך גם עולה השאלה ביחס למסמך מצולם. על מנת שניתן יהיה להשתמש באופן משפטי תקף בצילום של מסמך או תעודה, יש לקבל אישור נוטריוני לכך שהמקור והצילום זהים.

אישור חיים על ידי נוטריון

לעתים אנשים נדרשים לספק אישור למדינות זרות אחת לתקופה להוכיח כי הם עדיין בין החיים. לרב מדובר במקבלי קצבה ממדינות שהם אינם גרים בהן. נוטריון יכול לספק תעודה המעידה כי האדם עדיין בין החיים.

אימות הסכם ממון לפני נישואין

הסכמי ממון הם בעלי תוקף משפטי מסוים אפילו אם הם נערכים בעל פה. הבעיה היא שהסכמי ממון ממומשים למעשה בתקופה שבה בני הזוג נפרדים, הרגשות עולים והרצון להתכחש למה שנקבע בהסכם הממון רב. כמו במקרי אימות חתימה, גם כאן אישור הנוטריון מקנה תוקף משפטי חזק להסכם בכך שהוא למעשה נותן אישור שבעת החתימה על הסכם הממון לא הייתה כפייה ושני הצדדים ידעו והסכימו לתוכן ההסכם שעליו חתמו. כיוון שהסכם ממון בין בני זוג הוא נושא חשוב ורגיש, לרב נדרש אישור מבית המשפט לענייני משפחה עבורו. כאשר ההסכם נחתם בין בני הזוג לקראת הנישואין ולפניהם – המדינה העניקה גם לנוטריונים את הסמכות לאמת אותו.

אישור צוואה על ידי נוטריון

ישנן מספר דרכים בהן ניתן לכתוב צוואה כאשר העיקריות שבהן הן: בכתב יד, בפני עדים או בפני הרשות. כאשר מדובר על "רשות" הכוונה היא לבית המשפט, רשם הצוואות או נוטריון. כמו ביתר המקרים בהם אדם חותם בפני הנוטריון על מסמך חוקי, גם כאן הנוטריון יוודא בעת החתימה כי האדם כשיר משפטית לחתום, מבין על מה הוא חותם והוא חותם על הצוואה ללא כפייה. אישור נוטריון יקשה מאד על אנשים שמעוניינים לערער על הצוואה לעשות זאת.

תצהיר מאומת על ידי נוטריון

כאשר אדם רוצה לתת הצהרה משפטית, למשל על מנת להימנע מהצורך להגיע פיזית להעיד בבית משפט, הוא יכול לחתום על תצהיר משפטי בפני נוטריון. תצהיר משפטי המאומת על ידי נוטריון שקול לעדות בעל פה הניתנת בבית המשפט.

המאמר נכתב בשיתוף משרד עו"ד ונוטריון אירנה פיין

ניתן ליצור איתנו קשר לייעוץ ללא תשלום

במייל :  [email protected]

טלפון : 051-5533400

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן